O nas
W marcu 2020 roku, kiedy podano informację o pierwszym przypadku zakażenia wirusem SARS-COV-2 w Polsce, podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu badań dotyczących psychologicznych aspektów i konsekwencji pandemii COVID-19 w kraju i na świecie.
Na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego spontanicznie powstała grupa badawcza integrująca naukowców z różnych dziedzin psychologii, ekspertów z krajowych i zagranicznych instytucji naukowych. Po roku zbierania informacji i realizacji ponad 20 projektów badawczych przedstawiamy pierwsze rezultaty naszych prac.
Uważamy, że dla skutecznego poradzenia sobie z wyzwaniami pandemii COVID-19 kluczowe są odkrycia i wyniki badań naukowców. Nieprawdziwe teorie i informacje, tzw. fake newsy, są dużym zagrożeniem dla skutecznej walki z pandemią oraz radzenia sobie z jej skutkami. W związku z tym, bardzo ważne jest dla nas dzielenie się z innymi wiedzą płynącą z badań naukowych.
dr hab. Małgorzata Gambin, koordynatorka grupy badawczej
Zapraszamy do zapoznania się z raportami podsumowującymi najważniejsze wnioski z analiz grupy badawczej integrującej naukowców z różnych instytucji i jednostek, powstałej z inicjatywy naukowców z Wydziału Psychologii UW.
Spis treści
- Teorie spiskowe na temat COVID-19
- Czy ekspozycja na teorie spiskowe dotyczące pandemii COVID-19 wpływa na zachowania prospołeczne?
- Gotowość zaszczepienia się przeciwko COVID-19
- Skutki pandemii wśród mniejszości i imigrantów
- Covid-19 i nowe technologie: współczesny panoptykon?
- Kto przestrzega obostrzeń związanych z COVID-19?
- Złudzenia, które pomagają przetrwać pandemię? O afektywnych reakcjach Polaków na pierwszą falę pandemii.
- Co osoby w wieku 60+ mówią o pandemii?
- Małe dzieci w trakcie pandemii
- Rodzice, dzieci i pandemia
- Nastolatkowie wobec pandemii
- Bliskie związki w czasach pandemii
- Depresja, lęk i pandemia
- Stres i zaburzenia adaptacyjne w czasie pandemii COVID-19
- COVID – STRES
- Jakie są korelaty stresu pretraumatycznego związanego z zagrożeniem infekcją COVID-19?
- Osoby ze spektrum autyzmu w czasie pandemii
- Funkcje neuropsychologiczne a pandemia
- Specyficzne trudności w nauce a zdalne nauczanie
- Nauczyciele i powrót do szkół w czasie pandemii
- Pracownicy ochrony zdrowia w trakcie pandemii
- Rytmy dnia
- Bajki o koronawirusie
- Trening uważności online w pandemii
Lista jednostek zaangażowanych w realizację badań zaprezentowanych w raportach
- Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie
- Be Communications
- Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami, Uniwersytet Warszawski
- Center Research and Practice in Cultural Continuity, Uniwersytet Warszawski
- Centrum Badań Klinicznych i Doskonalenia Psychoterapii, Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS
- Division of Psychology and Language Sciences, University College London
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
- Instytut Badań Edukacyjnych
- Instytut Psychologii, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
- Instytut Psychologii, Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS w Warszawie
- Instytut Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca, Uniwersytet Warszawski
- Klinika Terapii Poznawczo-Behawioralnej, Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS
- Laboratorium Badania Świadomości, Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński
- Międzydziedzinowa Szkoła Doktorska (Wydział Psychologii i Wydział Nauk Ekonomicznych), Uniwersytet Warszawski
- Ronin Institute, New Jersey, USA
- Szkoła Doktorska Nauk Społecznych, Uniwersytet Warszawski
- Ulster University, United Kingdom
- University of Padua, Włochy
- Wydział Artes Liberales, Uniwersytet Warszawski
- Wydział Filozofii, Uniwersytet Warszawski
- Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych, Politechnika Warszawska
- Wydział Nauk Społecznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
- Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie,
- Wydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawski
- Zakład Filozofii i Bioetyki, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Jagielloński
- Zakład Psychologii, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
- Zakład Wczesnej Interwencji Psychologicznej, Instytut Matki i Dziecka